In de productieketen voor kleinverbruikers wordt er veel druk gezet op het verkrijgen van een SBTi verklaring voor producten. Supermarktketens zetten toeleveranciers onder druk om mee te doen aan SBTi. Ook BlueTerra is hier erg druk mee.
Wat is het SBTi?
Het Science Based Targets initiative (SBTi) is een wereldwijd initiatief dat bedrijven helpt bij het stellen van wetenschappelijk onderbouwde emissiereductiedoelstellingen in lijn met het Klimaatakkoord van Parijs. Het SBTi biedt een raamwerk voor het definiëren van doelen die bijdragen aan het beperken van de opwarming van de aarde tot ruim onder de 2°C, bij voorkeur tot 1,5°C. Dit raamwerk bestaat uit vijf stappen, weergegeven in onderstaand figuur.
Recente ontwikkelingen
Met name in de retail en medische sectoren wordt het voortouw genomen in het betrekken van toeleveranciers bij dit traject. Onder andere supermarktketens eisen van hun leveranciers dat zij zich committeren aan het stellen van science-based targets. Deze druk leidt tot een kettingreactie binnen de toeleveringsketen, waarbij steeds meer bedrijven stappen ondernemen om aan deze eisen te voldoen.
Ook binnen de standaarden van het SBTi zijn ontwikkelingen. Zo is er onlangs een nieuwe (concept) versie gepubliceerd voor de Net-Zero standaard, waarin bedrijven meer flexibiliteit krijgen om zich op specifieke onderdelen van hun scope 3 (ketenemissies) te focussen in plaats van de volledige scope. Ook wordt er meer flexibiliteit gegeven door de optie om doelstellingen te zetten in lijn met het ‘well below 2 degrees’ scenario van het Parijs akkoord, waar eerder alleen doelstellingen in lijn met het ‘1,5 degrees’ scenario gesteld konden worden.
Meerwaarde naast verplichtingen
Bedrijven die proactief stappen ondernemen om aan deze eisen te voldoen, positioneren zich als koplopers in duurzaamheid en versterken hun concurrentiepositie in een steeds veeleisender markt. Zo was in de vorige nieuwsbrief ook al te lezen dat bedrijven met een sterke focus op duurzaamheid ook economisch voorop lopen: https://blueterra.nl/concurrentiepositie-bedrijven-zonder-co2-footprints-onder-druk/
Om bedrijven te ondersteunen in dit proces, en daarnaast meerwaarde te creëren voor het bedrijf, ontwikkelt BlueTerra naast de minimale vereisten van dit proces concrete plannen om de gestelde doelstellingen te behalen. Door het opstellen van CO₂-footprints en het vertalen van reductiedoelstellingen naar productniveau, krijgen organisaties houvast op niet alleen hun verplichtingen, maar ook het vervolg hierop.