Ruim 21 procent van de emissie van kooldioxide (CO2) in Nederland wordt veroorzaakt door de sector verkeer en vervoer. De CO2-emissie loopt recht evenredig op met het verbruik van motorbrandstoffen. Hierdoor is het wegverkeer, dat de meeste brandstof verbruikt, de grootste emissiebron bij verkeer en vervoer (78 procent) (Bron: CBS).
Absolute toename CO2-emissies
Absoluut is de totale CO2-uitstoot door verkeer en vervoer alleen maar toegenomen. Sinds 1990 met circa 25%. De trend is nog steeds stijgende. De fiscale ondersteuning van zuinige auto’s en elektrisch rijden heeft wel geholpen, maar doordat de personenauto’s ook zwaarder zijn geworden is de absolute uitstoot niet gedaald. Heel anders is dat met goederenvervoer; tussen 1990 en 2001 nam het aantal bestelbusjes toe ten koste van zwaardere vrachtwagens. Het brandstofverbruik en de emissies namen hierdoor aanzienlijk af.
Klimaatakkoord en zorgplicht
Het ontwerp van het Klimaatakkoord is klaar. Daarmee ligt er een omvangrijk samenhangend pakket waarmee Nederland in 2030 de uitstoot van CO2 met ten minste 49 procent kan terugdringen. De mobiliteitstafel heeft een reductieopgave van minimaal 7,3 Megaton CO2 in 2030 gepresenteerd, als tussendoel naar het nationale doel om in 2050 de CO2-uitstoot met minimaal 95 procent ten opzichte van 1990 terug te dringen.
Wat is nu al verplicht?
Voor (goederen)vervoer geldt nu al een zorgplicht. Zowel voor inrichtingen die onder de Wet milieu beheer vallen, als voor inrichtingen die onder het activiteitenbesluit vallen, geldt er de zorgplicht. Voor een deel dwingt de EED verplichting e.e.a. al af. De overheid ondersteunt inrichtingen enorm met het realiseren van vervoersmanagement, met een toolbox en berekeningsbladen emissies. Onderstaande figuur geeft een overzicht van een routing naar vervoersmanagement een besparingsplan zorgplicht vervoer. De reikwijdte van de EED-verplichting is hierin ook opgenomen.
Wilt u meer weten over vervoersmanagement, zorgplicht vervoer of vervoer in de EED-verplichting. Neem dan contact met ons op.