Aangespoord door klanten, de overheid of intrinsieke motivatie, zien we bij onze klanten vanuit verschillende invalshoeken steeds vaker een noodzaak om iets te doen met CO2-emissies, zowel op het bedrijf als in de keten. Zo’n vraag kan ontstaan vanuit wettelijke verplichtingen zoals de CSRD, een aanmelding bij SBTi kan verplicht worden gesteld door klanten om in beeld te blijven als leverancier of duurzaamheidsvragen vanuit stakeholders. Vaak komen deze vragen op termijn vanuit verschillende kanten tegelijk. Het is slim om deze opgaven inhoudelijk met elkaar te verbinden. Het risico is namelijk dat de focus anders komt te liggen bij het invullen van losse, verplichte velden terwijl invulling afzonderlijk meer tijd kan vergen. Bovendien wordt veruit de meeste impact bereikt door de verbinding te maken naar de bedrijfsstrategie:
- Welke maatregelen leveren de meeste toegevoegde waarde? Bv zonnepanelen op eigen dak of verminderen van reststromen?
- Op welke aandachtsvelden is nu de meeste focus nodig?
- Hoe maken we de transitie naar de markt mogelijk?
Er liggen waarschijnlijk moeilijke opgaven voor de middellange termijn die nu geïdentificeerd kunnen worden en waar procesmatig de eerste stappen voor kunnen worden gezet. Het is een lastig speelveld met veel verschillende aspecten op juridisch, economisch en marketinggebied. BlueTerra heeft de ervaring om deze vraagstukken te begeleiden, te ondersteunen in de uitwerking en een vertaalslag te maken naar informatie die toegankelijk is voor het management.
Ons advies is: wacht niet af en maak een plan dat de verschillende lagen in een organisatie goed doorsnijdt, inclusief het management.
Gaat u ook aan de slag met CSRD en CO2-footprints? In deze leaflet vindt u meer informatie over onze dienstverlening op het gebied van CO2-footprints en hoe wij u kunnen ondersteunen.