BlueTerra helpt u stap voor stap met de informatieplicht - BlueTerra
25047
post-template-default,single,single-post,postid-25047,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.4,vc_responsive

BlueTerra helpt u stap voor stap met de informatieplicht

Het activiteitenbesluit verplicht bedrijven om zo efficiënt mogelijk om te gaan met hun energieverbruik. Dit gebeurt door de inzet van maatregelen met een terugverdientijd van 5 jaar of minder, welke per branche zijn vertaald naar Erkende Maatregelen Lijsten (EML). Per 1 juli 2019 is het niet alleen verplicht om deze maatregelen uit te voeren, maar geldt er ook een informatieplicht. Bedrijven moeten nu zelf rapporteren via het eLoket van RVO welke energiebesparende maatregelen zijn genomen.

Als BlueTerra merken we dat veel bedrijven worstelen met deze informatieplicht. Het doorlopen van het gehele proces van rapporteren vraagt een tijdsinvestering. Tegelijkertijd kan het correct invullen uitdagend zijn voor partijen zonder specifieke energiekennis in huis. BlueTerra kan hierbij op verschillende manieren ondersteuning leveren.  Zo bieden wij individuele begeleiding waarbij bedrijven worden geholpen bij de rapportage of nemen wij het gehele traject van indiening over; met gebruikmaking van onze eigen e-herkenning. Ook geven wij voor diverse branches praktische invulworkshops waarbij we bedrijven gedurende een dagdeel helpen de gehele rapportage in te vullen.

Benieuwd wat BlueTerra voor u kan betekenen op het gebied van de informatieplicht? Neem dan contact op met Michiel Steerneman.

 

Stappenplan

Om u op weg te helpen hebben wij hieronder stap voor stap beschreven wat u moet doen voor het voldoen aan de informatieplicht.

 

Stap 1: Bepalen of informatieplicht Erkende Maatregelen van toepassing is

Allereerst dient u na te gaan of de informatieplicht van toepassing is. Belangrijkste criteria is hierbij is dat er meer dan 50.000 kWh elektriciteit en/of 25.000 m³ aardgas per jaar wordt verbruikt. Er geldt een uitzondering voor bedrijven die andere verplichtingen ten opzichte van de overheid hebben (MJA3 of MEE). Grotere bedrijven, waarvoor de EED van toepassing is, (ondernemingen met meer dan 250 FTE of jaaromzet van meer dan 50 miljoen én balanstotaal van meer dan 43 miljoen) hebben wel een informatieplicht, maar vallen in een andere regeling. Zij moeten via de EED-audit hun maatregelen melden voor 5 december 2019.

 

Stap 2: Doornemen Erkende maatregelen Lijst

De Erkende Maatregelen energiebesparing zijn per branche vertaald naar Erkende Maatregelen Lijsten. In totaal zijn er 19 lijsten beschikbaar en op iedere lijst zijn er maatregelen met een terugverdientijd van minimaal 5 jaar gedefinieerd. Voor u verder gaat met het proces van de informatieplicht is het goed om de maatregelen die voor u van toepassing zijn goed door te nemen. Op deze manier kunt u nagaan of u de vereiste informatie beschikbaar hebt of dat u bij leveranciers of uw installateur nog navraag moet doen. Op deze manier wordt het digitaal invullen van het e-loket eenvoudiger. Dit is ook het moment om na te gaan of u zelf het verdere traject uit gaat voeren of dat u het uit wil besteden.

Stap 3: Aanvragen e-herkenning en inloggen e-loket inloggen

Uw gegevens voor de informatieplicht moeten digitaal worden gemeld in het eLoket van de RVO. U heeft minimaal een eHerkenningsmiddel niveau 1 nodig. Wanneer u deze nog niet heeft, kunt u deze aanvragen via eherkenning.nl. Hierbij dient u rekening te houden met 5 werkdagen verwerkingstijd.

U kunt vervolgens inloggen op het eLoket via mijn.rvo.nl.  Klik door naar ‘nieuwe aanvraag’ en selecteer ‘Informatieplicht energiebesparing (Wet milieubeheer)’. U beantwoordt vervolgens een aantal vragen ter vaststelling dat u aan de informatieplicht moet voldoen. Ten slotte vult u uw KvK-nummer + NAW-gegevens in en selecteert u uw bedrijfstak.

 

Stap 4: Invullen rapportage

Nu ziet u de gehele lijst van erkende maatregelen die voor uw branche van toepassing is in beeld. Bij elke erkende maatregel geeft u aan of u die wel of niet heeft uitgevoerd. U heeft ook de mogelijkheid om een uitgevoerde alternatieve maatregel op te geven.

Wanneer u de maatregel nog niet heeft uitgevoerd, dient u  aan te geven waarom de maatregel niet is uitgevoerd. Kijk daarbij goed of de beschreven uitgangssituatie dan wel de technische en economische randvoorwaarden voor u van toepassing zijn. Het is verstandig een aanvullende toelichting te geven waarin u uw situatie verduidelijkt; tevens kunt u  aangeven wanneer u verwacht de nog niet uitgevoerde maatregel door te voeren. Als u de maatregel wel heeft uitgevoerd dient u vervolgens aan te geven of de maatregel volledig of gedeeltelijk is genomen en in sommige gevallen dient u de variant aan te geven die u heeft uitgevoerd.

 

Stap 5: Indienen en verdere proces

Controleer als laatste stap of u de rapportage naar waarheid hebt ingevuld, onderteken deze digitaal en druk op verzenden. U ontvangt nu een bevestigingsmail met een referentienummer. U dient dit referentienummer te gebruiken bij vragen of correspondentie. Uw gemeente of omgevingsdienst kan de informatie die zij nodig hebben nu zelf ophalen uit het eLoket. Naar aanleiding van uw rapportage kan uw gemeente of omgevingsdienst aanvullende vragen stellen of een controlebezoek uitvoeren. De verwachting is dat u vanaf nu iedere vier jaar aan de informatieplicht moet voldoen. U dient u voor 1 juli 2019 te hebben gemeld. Mocht u deze deadline niet halen dan adviseren wij u alsnog zo spoedig mogelijk een volledige rapportage in te dienen. Het bevoegd gezag zal zich in eerste instantie richten op de bedrijven die zich niet hebben gemeld en daarmee niet aan de informatieplicht hebben voldaan.